فیلمنامه نویس سریال «قلب یخی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدت های مدیدی است که شرایط مالی و کاری سینماگران رو به وخامت گذاشته و تمامی این ها به دلیل بی تدبیری مدیران تلویزیون و سینما است؛ من در حیطه شغلی خودم که فیلمنامه نویسی است شاهد این هستم که اغلب چهره های مطرح این حوزه با بی پولی و بیکاری مفرط در حال جدال هستند و این مسأله روی زندگی شخصی شان بسیار تأثیر منفی گذاشته است. شرایط مالی سینماگران به حدی بد است که برخی از آن ها حتی پولی برای پر کردن باک اتوموبیل شان هم ندارند و خانه نشین شده اند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.
وی ادامه داد: اینکه سینماگران با سابقه که سال های سال برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده اند به دلیل بی تدبیری مدیران خانه نشین شوند و در عوض تعدادی نیروهای وابسته به مدیران مرتباً در حال کار باشند بسیار عجیب است و فرهنگ ما را به نابودی می کشاند.
عباسی سپس با بیان اینکه کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما نزدیک به ۳۰۰ عضو دارد اما در این میان شاید تنها ۷ نفر از آن ها در طول سال شانس آن را داشته باشند که بتوانند در سینما فعالیت کنند اظهار داشت: در سینمای ایران سالانه حدود ۷۰ فیلم سینمایی تولید می شود که از این میان یک دهم این تولیدات را فیلم های مستقل تشکیل می دهند و مابقی آثار سفارشی هستند و این بدان معنا است که تنها کمتر از ۲ درصد اعضای کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما شانس این را دارند که بتوانند در طول یک سال کاری داشته باشند.
نویسنده فیلمنامه سینمایی «توفیق اجباری» خاطرنشان کرد: مدیران وضعیتی را برای ما به وجود آورده اند که دیگر امکان زندگی کردن برای مان وجود ندارد؛ نکته جالب توجه اینجا است که زمانی که هنرمندان در رشته های مختلف هنری و سینمایی به شبکه های ماهواره ای مانند «جم» پناه می برند با واکنش تند مدیران سینمایی روبرو می شوند؛ این در حالی است که عملکرد آن ها و بیکاری مفرط سینماگران باعث پناهنده شدن آن ها به سمت و سوی شبکه های بیگانه می شود.
این فیلمنامه نویس تأکید کرد: به عنوان مثال من نزدیک به ۲۵ سال است که با رابعه اسکویی آشنا هستم و با او آمد و شد خانوادگی داشته ام؛ زمانی که این بازیگر به دلیل بیکاری با تهدید صاحبخانه روبرو شده بود و می بایست به عنوان قیم خرج و مخارج خواهران و برادرانش را می داد آقایان مدیر چه کاری برای او کردند؟؛ چه کسی از درد دل ها و بیکاری مفرط ما با خبر است؟ ما باید دردهایمان را کجا و به چه کسی بیان کنیم؟
فیلمنامه نویس سریال تلویزیونی «بچه های نسبتاً بد» افزود: در همین اواخر مشکلات زیادی در حیطه کاری برای من به وجود آمده است؛ از مدت ها قبل قرار بود اولین فیلم سینمایی ام با عنوان «زهر مار» ساخته شود که به دلیل عدم دریافت پروانه ساخت از سوی مسئولان سازمان سینمایی تولید آن ملغی شد و از سوی دیگر تولید فیلم «جوگندمی» که فیلمنامه آن را من نوشته بودم و قرار بود در اواخر اردیبهشت با بازی رضا عطاران و کارگردانی اصغر هاشمی جلوی دوربین برود به دلیل اختلافات میان دو تهیه کننده فیلم یعنی مسعود ردایی و احمد احمدی ملغی شد و پروانه ساخت فیلم باطل گردید.
عباسی با تأکید بر اینکه همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا من دچار بحران مالی شدید شوم اظهار داشت: این روزها به شدت از فضای سینمایی دلزده شده ام و ترجیح می دهم پس از نگارش آخرین فیلمنامه سینمایی ام با عنوان «مرگ خوبم» که داستان زندگی شخصی ام را روایت می کند برای همیشه از سینما خداحافظی کرده و در جاده بهشت زهرا (س) گل فروشی باز کنم تا حداقل مشکل تأمین معیشت خود و خانواده ام را نداشته باشم.
فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «قتل آن لاین» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه سینمای کشور به دلیل وجود مدیران ناآگاه در آستانه نابودی و اضمحلال است و شرایط آن بهتر از شرایط زندگی هنرمندان نیست که در جامعه آبرو دارند اما دیگر نمی توانند آبرومندانه زندگی کنند.
گفتنی است؛ پیمان عباسی متولد ۱۷ بهمن ۱۳۵۲ در تهران است. وی فارغالتحصیل رشته ادبیات فارسی است. وی دارای لیسانس ادبیات فارسی است و فیلمنامهنویسی را از کارگاه فیلمنامهنویسی حوزه هنری زیر نظر فرهاد توحیدی شروع کردهاست. وی فعالیت سینمایی خود را در مقام نویسندگی از سال ۱۳۸۴ با فیلم «صحنه جرم ورود ممنوع» آغاز کرد و تاکنون نگارش و بازنویسی دهها اثر مهم سینمایی و تلویزیونی را بر عهده داشت است. آخرین فیلم سینمایی که با فیلمنامه وی تولید شده «یادم تو را فراموش» به کارگردانی علی عطشانی است که به زودی اکران خواهد شد.
ارسال نظر